تبلیغات
احمد قدرتی پور Ahmad Ghodratipour - ویكتور اشكلوفسكی و مدرنیسم شكل گرا



ویكتور اشكلوفسكی و مدرنیسم شكل گرا

احمد قدرتی پور Ahmad Ghodratipour

 

مدرنیسم چیست و نقش آن در ادبیات و هنر كدام است؟ آیا مدرنیسم بیان تباهی و فروپاشی انسان و ارزش های انسانی معاصر است و درماندگی وانگیزه ای ویران ساز را بر می تابد؟ آیا حركت جسورانه و ییشتازانه ی انسان معاصر است برای بازنگری در دریافت هایش و نفی الگوهای ناهمگوی جهانی همگو و گریز انسان معاصر است از موقعیت و ماهیت ادراكی اش؟ این موقعیت و ماهیت ادراكی چیست كه مدرنیسم، فروپاشی آن در ادبیات و هنر، موضوع قرار داده است؟ بیش از یك قرن است كه فرهیختگان، مورخین و منتقدین ادبی و هنری ، پاسخ این پرسش شاید نامتعارف را می خواهند.

                ما در دوران گذار از بدویت قرون وسطایی به مدنیت سده بیست و یكم هستیم. قرون وسطا یك دوران زمانی و تاریخی نیست كه از جایی در زمان و تاریخ شروع شود و به جایی در زمان و تاریخ ختم گردد. قرون وسطا و بدویت قرون وسطایی یك وضع فرهنگی اجتماعی است كه مدرنیسم مولود ناخلف آن است.

                وقتی سارتر ادبیات را، دریافت بی واسطه و حضور شئی از طرف نویسنده ، شاعر و در نهایت خواننده می داند ، معصومیت انسان بدوی را نشان می دهد كه چگونه از فرهنگ می گریزد و این البته در نفی پدیده زمانی و تاریخی فرهنگ است برای جایگزینی فرهنگی.

                جهان ممكن در آرزوها و آرمان های انسان معاصر تجلی دارد و در حقیقت بروز و حضور انسان فردا و شمایی كه انسان معاصر ازآن به دست می دهد. تكامل تاریخ مفهومی جز این ندارد ومدرنیسم ، بر بستر مجموعه عوامل اجتماعی خود موجد و موجب ترقی و تكامل فرهنگی است و این اما به وسیله فرهیختگان و روشنفكران معاصر توضیح داده می شود و در آنهاست كه فرهنگ ، حضوری عینی و حقیقی می یابد ، چرا كه فرهنگ عوام ، چیزی جز نفی فرهنگ نیست.

                برخی از هواداران فرهنگ عوام ، درمبارزه تاریخی شان با بور‍ژ‍وازی ، بدون توجه به ارزش ها و جریانات واقعی اجتماعی و فرهنگی در غرب ، مدرنیسم را قربانی می كنند و معلوم نمی سازند كه منظور از فرهنگ عوام چیست و چرا دیدگاه واحدی در مورد مدرنیسم وجود ندارد ؟ سرگی موژ‍نیان می گوید :

مدافعان مدرنیسم می گویند فرهنگ عوام ، چیزی جز نفی فرهنگ نیست. اندیشمندان بو‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍رژ‍‍‍وا كه فرهنگ عوام را تحقیر می كنند در بین دو دیدگاه نسبت به هنر مدرن نوسان دارند. یكی آن را به عنوان نشانه ای از ارتجاع و انحطاط دیدن و دیگری آن را جریانی دانستن پیش تر از زمان خود یعنی پیشرو نمایی كه فراتر از درك توده های فرهنگ ستیز است.

توماس مونر در تایید مدرنیسم ، مهم ترین مشخصه ی آن را در نگرش تازه اش به جهان می داند و می گوید مدرنیسم آن است كه ره گشای تجربه ی استه تیكی تازه ای باشد.

مگرنه این كه انسان معاصروبیشترازآن انسان فردا دیگر كلاسیك نیست وخود را در نوستالوژی معاصرش توضیح می دهد.

                                                                                                                        

                                                                                                                    ادامه دارد




دنبالک ها: google ، yahoo ، Bing ،

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.